Facebook Polub nas na Facebooku
Dzisiaj jest Niedziela, 23 Wrzesień 2018

Motocykle ratownicze BMW zadebiutowały na Motor Show 2017

2016-04-20

Warszawa. Pomysł wykorzystania motocykli w systemie ratownictwa medycznego nie jest nowy. W Polsce ratownicy medyczni praktycznie nie korzystają z jednośladów. Ratownicy na motocyklach działają w kilku miastach Polski i z nielicznymi wyjątkami nie są włączeni do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego działając społecznie.

W dużych aglomeracjach motocykl jest najszybszym środkiem dotarcia do poszkodowanego. Poza brakiem noszy, wyposażenie motocykla ratunkowego nie różni się od wyposażenia karetki Specjalistycznej i Paramedycznej , dzięki czemu ratownik jest w stanie udzielić na miejscu skutecznej pomocy. W przypadku gdy konieczny jest transport do szpitala, zadaniem ratownika jest profesjonalnie ustabilizować stan poszkodowanego do czasu przyjazdu klasycznej karetki do transportu pacjenta.

Jednoślad w ratownictwie medycznym jest niezbędnym uzupełnieniem systemu pozwalającym dotrzeć ratownikowi w miejsca niedostępne dla pojazdów czterokołowych – przekonuje Tomasz Rogiński, ratownik medyczny ze stacji pogotowia ratunkowego w Gdańsku, jednej z nielicznych placówek, która od kilkunastu lat z powodzeniem korzysta ze wsparcia motocykli w ratownictwie. Czas dotarcia oraz możliwość przejechania przez zatłoczoną aglomerację w przypadku motocykla ratunkowego ulega znacznemu skróceniu. Nasze doświadczenie wskazuje, że w około jednej trzeciej wyjazdów jesteśmy w stanie udzielić poszkodowanemu wystarczającej pomocy. Dzięki temu klasyczne zespoły ratownictwa medycznego mogą zostać zadysponowane do innych zdarzeń.

Skuteczność ratowników motocyklowych na tyle spopularyzowała ich obecność w dużych miastach, że ich obecność w systemie ratownictwa medycznego doczeka się regulacji. Nowelizacja ustawy o państwowym ratownictwie medycznym procedowana obecnie w parlamencie zakłada włączenie motocykli ratunkowych do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Zgodnie z projektem noweli w aglomeracjach powyżej 200 tysięcy mieszkańców dysponent zespołów ratownictwa medycznego będzie musiał zapewnić do zabezpieczenia swojego terenu działania przynajmniej jeden motocykl ratunkowy. W aglomeracjach powyżej 400 000 nad bezpieczeństwem mieszkańców czuwać będą musiały przynajmniej dwa motocykle. 

Wieloletnie doświadczenia polskich ratowników medycznych korzystających z motocykli wskazują, że czas dotarcia do pacjenta w mieście jesteśmy w stanie skrócić nawet o 15 minut w stosunku do klasycznej karetki. Na dystansie do 70 km jadąc autostradą jesteśmy także szybsi od śmigłowców ratowniczych – przekonuje Dariusz Helios z firmy Medical Transport.

Warto zauważyć, że dzisiejsze motocykle są świetnie przygotowane do tej pracy jako maszyny ratunkowe. Elektroniczne systemy wsparcia kierowcy takie jak ABS, czy układ kontroli trakcji umożliwiają bezpieczne przemieszczanie się ratownika niezależnie od warunków atmosferycznych. Duża pojemność fabrycznie instalowanych kufrów umożliwia przewożenie pełnej gamy sprzętu medycznego, koniecznego do udzielania pierwszej pomocy i do stabilizowania pacjenta. Jednocześnie popularyzacja dwukołowych pojazdów ratunkowych jest dla stacji pogotowia ratunkowego znaczącą oszczędnością. Koszt profesjonalnego motocykla ratunkowego to około 100 tysięcy złotych. Klasyczna karetka to wydatek rzędu 350 tysięcy złotych.

Debiut na Motor Show został uhonorowany nagrodą Motor Show 2017 przyznaną przez redaktora naczelnego Motogen.pl Szymona Dziawera, który tak uzasadnia przyznanie nagrody dla BMW Polska za projekt „BMW Motocykle Ratunkowe”: „To zupełnie nowe spojrzenie na zagadnienie motocyklowego ambulansu, nie ze względu na sam pojazd. W Polsce na szczęście jeździ już wiele tego typu motocykli. Niemal co dzień ratują one zdrowie i życie. Cieszy fakt, że teraz instytucje, które będą chciały wcielić motocyklową karetkę w szeregi swoich służb otrzymują kompleksową obsługę. Propozycja BMW Polska i MEDline to nie tylko w pełni wyposażone motocykle z możliwością konfiguracji wg swoich potrzeb, ale też gotowy strój dla kierowcy – ratownika, kask a także, co może najważniejsze – możliwość przeszkolenia kierowcy moto ambulansu. BMW Polska przy współpracy z firmą MEDline, dostarczającą wyposażenie medyczne do motocykli, zdecydowanie ułatwia proces wcielenia motocykla ratowniczego do służb. O przydatności i niesłychanej mobilności tego typu pojazdów na szczęście  trzeba przekonywać coraz mniej osób(...) Miejmy nadzieję, że motocykle trafią do służby powszechnie zanim zacznie obowiązywać ustawa. Dzięki BMW Polska i MEDline jest to zdecydowanie łatwiejsze.”

BMW Group PressClub Polska

Partnerzy